Ga naar de inhoud

Klachten

Hoe goed mensen ook hun best doen, het kan zijn dat u klachten heeft over de specialist of zorgverzekeraar. Een klacht indienen, doet u natuurlijk omdat u een oplossing wilt. Maar goede klachtenbehandeling draagt ook bij aan kwaliteitsverbetering in de zorg. Door een klacht in te dienen, helpt u mogelijk dus ook anderen. U kunt onderstaande stappen ondernemen.

Direct oplossen

U bespreekt uw klacht met uw specialistische zorgaanbieder of zorgverzekeraar en probeert tot een oplossing te komen. Lukt het niet bij de eigen vestiging, stap dan eventueel naar het hoofdkantoor. Is een zelfstandige audicien aangesloten bij HoorProfs  (opent in nieuw tabblad)of CVZA (opent in nieuw tabblad), dan kunt u ook bij deze organisaties terecht.

Second opinion

U vraagt een second opinion aan bij een andere zorgaanbieder (bijvoorbeeld bij een andere audicien, audioloog of hulpverlener) van dezelfde discipline. Een second opinion wordt meestal vergoed. Vraag dit wel vooraf na bij uw zorgverzekeraar! Voor een second opinion bij een audicien hoeft u geen vergoeding bij uw zorgverzekeraar aan te vragen; het staat altijd vrij om bij een andere audicienswinkel binnen te lopen.

Branche-/beroepsvereniging of geschillencommissie

Lukt het niet om de klacht op te lossen? Mogelijk kunt u contact opnemen met:

Als laatste mogelijkheid kunt u juridische stappen ondernemen via:

Nederlandse Zorgautoriteit (opent in nieuw tabblad)

Patiëntenfederatie Nederland (opent in nieuw tabblad)