Noodsituaties

In noodsituaties moet je ook als je minder goed of niet hoort een beroep kunnen doen op de diverse hulporganisaties. Wij zetten de mogelijkheden voor jou op een rij.

Noodnummer 112

Kun je als slechthorende telefoneren dan is het algemene alarmnummer 112 voor jou prima bereikbaar. Ben je zwaar slechthorend of doof en kun je geen spraak verstaan door de telefoon, dan kan je 112 bereiken via Total Conversation (TC). Helaas werkt dit door technische storingen niet altijd goed. De patiëntenverenigingen zetten zich in om dit te verbeteren.

Je kunt natuurlijk ook de Tolkcontact-app gebruiken.

NL-Alert

Een belangrijk middel om gewaarschuwd te worden voor rampen is NL-Alert. Installeer NL-Alert op jouw Smartphone, dan ontvang je automatisch een tekstbericht als er een ramp plaatsvindt in het gebied waar jij je op dat moment bevindt. In het bericht staat vermeld wat er aan de hand is, en wat je moet doen. Meer informatie en instelhulp op de website NL-Alert.

Medische hulp

Medisch hulp- en reisdossier op USB-stick

Met het medisch hulp- en reisdossier op USB-stick, de MediKeeper,  heb je belangrijke gegevens altijd bij de hand als jou iets overkomt. Het dossier kan namelijk direct worden uitgelezen (en eventueel uitgeprint) door hulp- en zorgverleners bij lopende behandelingen, acute ziekte, ongevallen en spoedeisende hulp in binnen- en buitenland. Dat helpt om praktische zaken snel te regelen en adequate medische hulp te krijgen.

Alarmhorloge en alarmpenning met medische gegevens

Bij de Stichting Witte Kruis kun je een alarmpenning of een alarmhorloge bestellen. Op beide alarmmiddelen wordt de medische informatie die relevant is bij een spoedgeval ingegraveerd. Ook wordt het internationale telefoonnummer van de alarmcentrale van de stichting vermeld. Via dit nummer kunnen hulpverleners 24 uur per dag jouw volledige spoeddossier opvragen. Je ontvangt jaarlijks een overzicht van jouw medisch spoeddossier ter controle.

SafeID

Via de site van SafeID kun je een profiel aanmaken. Aan jouw profiel wordt een unieke QR-code gekoppeld. Die code wordt op een pas afgedrukt en wanneer een hulpverlener deze code scant met zijn smartphone, krijgt hij in enkele seconden toegang tot jouw dossier. Het dossier kan eindeloos veel gegevens bevatten, maar jij bepaalt welke gegevens worden opgenomen. De gegevens worden op een beveiligd deel van de site opgeslagen. Je kunt die  zelf op elk gewenst moment aanpassen. Om de SafeID/QR-code te scannen, moet op de smartphone een zogenaamde QR-reader geïnstalleerd zijn. Deze applicatie is gratis te downloaden.

Andere handige noodhulpen

Er zijn nog verschillende handige hulpen voor diverse andere noodsituaties:

My-SOS

My-SOS is een kleine en compacte zender met GPS-locatiebepaling die je altijd bij je kunt dragen. Voor meer informatie: zie de website van X-Guard en X-Mark.

Alarmknop mobiele telefoon

Er zijn mobiele telefoons met een alarmknop. Zodra je op de alarmknop drukt, wordt een vooraf geprogrammeerd alarmnummer (of meerdere nummers) gebeld. Dit kunnen overigens geen ‘officiële’ noodnummers zoals 112 zijn, maar nummers van familieleden of bekenden.

KPN Teletolk (alleen voor teksttelefoons)

Teksttelefoonbemiddelingsdienst van de KPN (opvolger van TelePlus) brengt contact tot stand tussen vaste, mobiele telefoons en tekst-/beeldtelefoons. Er kan alleen met Total Conversation naar toe worden gebeld (dus via internet) via teletolk@kpnteletolk.nl. Meer informatie op de site van KPNTeletolk.

Pechhulp

De ANWB Wegenwacht is via SMS bereikbaar.

Binnenland: 0 97 00 81 01 092 (gratis)

Buitenland: 0031 – 97 00 81 01 092 (gratis)

Zie de ANWB-site voor meer informatie.