Telefoon

Vaste telefoon

Er zijn verschillende manieren om met een vaste telefoon te bellen als je slechthorend bent.

Losse volumeversterker

Heb je een gewone telefoon? Dan kun je het geluid van de hoorn versterken met een speciale versterker. Nadeel van versterkers is dat de versterking niet voor iedere slechthorende hard genoeg is. Ook kan de versterking bij hogere volumes het geluid vervormen.

Speciale telefoons met versterking

Een speciale telefoon voor slechthorenden heeft een ingebouwde versterker, waardoor je het volume kunt instellen. Ook heeft de hoorn een luisterspoel (voor luisteren met de T-stand van jouw hoortoestel). De toonhoogte en het belsignaal zijn vaak instelbaar. Speciale telefoons zijn wel duurder dan losse versterkers. Er zijn zowel draadgebonden als draadloze telefoons met versterking. Overigens hebben enkele hoortoestelmerken een eigen merk draadloze telefoon.

Telefoneren via soloapparatuur, streamer of speciale headset

Naast de hierboven genoemde oplossingen, zijn er nog meer mogelijkheden om het telefoneren te verbeteren. Bij sommige telefoons kan een loopset worden aangesloten. Een loopset is een headset voor slechthorenden. Dit is een kleine ringleiding in de vorm van een lus die je om de nek kunt hangen (of een haakje voor achter het oor). Als je de loopset aansluit op de telefoon en jouw hoortoestel op het ringleiding programma zet (T-stand of M/T-stand), dan hoor je het gesprek direct in jouw hoortoestel. Als je twee hoortoestellen draagt, kun je het gesprek in beide oren horen. Doordat er in de loopset ook een ingebouwd microfoontje zit, kun je hiermee tevens handsfree bellen.

Het is soms mogelijk om te telefoneren met solo-apparatuur, door de zender aan te sluiten op de telefoon en het gesprek te beluisteren via de ontvanger. Andere opties zijn aansluiten van een hoofdtelefoon, een halslus of een headset. Er zijn ook telefoons met bluetooth en dat betekent dat er met bluetooth ontvangers voor slechthorenden, draadloos gebeld kan worden. Daarnaast bieden de meeste leveranciers van hoortoestellen merk gebonden oplossingen in de vorm van ‘streamers’ of speciale telefoontoestellen.

Mobiele telefoon

Er bestaan geen speciale mobiele telefoons voor slechthorenden. Wel gaat het bellen via mobiele telefoons met het hoortoestel in of zelfs met het hoortoestel op ringleidingstand steeds beter (zonder storing). Maar het gaat niet altijd goed, omdat het ook afhankelijk is van het hoortoestel. Je kunt dan gebruikmaken van diverse hulpmiddelen.

Er zijn voor hoortoesteldragers verschillende opties om goed mobiel te bellen:

  • Gebruik een mobiel met luid volume en een luidsprekerstand
  • Gebruik een mobiel met een hoge HAC waarde. Deze HAC waarde geeft een indicatie in hoeverre de mobiele telefoon storing zal geven in combinatie met een hoortoestel (in M of T stand).
  • Als je zonder hoortoestel telefoneert en het gehoorverlies niet al te groot is, kun je gebruik maken van een headset waarmee je handsfree kunt telefoneren. Een headset bestaat uit een hoofdtelefoon in de vorm van oordopjes en is met een draad met ingebouwde microfoon aan te sluiten op de mobiele telefoon. Er zijn ook bluetooth headsets. Deze hebben een draadloze verbinding met de mobiele telefoon
  • Gebruik een loopset (headset voor slechthorenden). Er zijn loopsets die met een draad aan de mobiele telefoon verbonden zijn en bluetooth loopsets (draadloze verbinding) Loopsets hebben een microfoon waarin je kunt spreken en een inductielus (halslus of ringleidinglus) waarmee je het gesprek kunt volgen als het hoortoestel op het ringleiding programma (T-stand of M/T-stand) staat. De ringleiding kan bestaan uit een halslus of uit één of twee oorhaakjes.
  • Gebruik een streamer (merkgebonden accessoire bij het hoortoestel). Een streamer kan via Bluetooth worden verbonden met de mobiele telefoon.
  • Gebruik soloapparatuur. Er zijn enkele merken soloapparatuur die voorzien zijn van Bluetooth en dus draadloos kunnen worden gekoppeld aan de mobiele telefoon.
Tril- en flitsfunctie

Veel slechthorenden horen de telefoon niet ‘rinkelen’. Let er daarom op dat je een mobiele telefoon met trilfunctie koopt. Dan kun je voelen wanneer de telefoon gaat of er een sms- of Whatsapp-bericht binnenkomt. Ook bestaan er mobiele telefoons waarbij er tevens een klein flitslampje in de antenne zit, zodat je het ook kunt zien wanneer de telefoon gaat. En er zijn apparaatjes waar je jouw mobieltje in kan leggen. Het apparaatje geeft vervolgens een lichtsignaal af wanneer je op jouw mobiel gebeld wordt.

(Mobiele) Teksttelefoon/beeldtelefoon

Als je met jouw gehoorverlies niet kunt telefoneren via spraak, dan kun je een tekst- en beeldtelefoon gebruiken. Tegenwoordig is de tekst- en/of beeldtelefoon een applicatie, die je kunt installeren op een computer, tablet of smartphone. Zo maak je van jouw eigen computer, tablet of smartphone een tekst- en/of beeldtelefoon. Je hebt (mobiel) internet nodig. De applicatie is gebaseerd op Total Conversation. Dit betekent dat je zowel via tekst, geluid, als beeld kunt bellen. Bij gebruik van Total Conversation wordt spraak omgezet naar tekst (en/of vice versa) door een bemiddelaar van KPN Teletolk. Je kunt ook kiezen voor beeldbemiddeling; dan worden gebaren omgezet naar spraak en vice versa. De beeldbemiddelaars beheersen ook NmG. Meer informatie vind je ook op Kwaliteit Teletolk.

Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • Via de website van de aanbieder (Tolkcontact.nl)
  • Applicatie op de computer
  • Applicatie op de smartphone of tablet
KPN Teletolk

Als je wilt telefoneren met horenden kun je dat doen via de bemiddelingsdienst KPN Teletolk. De bemiddelingsdienst is (net als de beeld- en teksttelefoon) gebaseerd op de ‘Total Conversation’ standaard. Je kunt kiezen of je het gesprek wilt laten bemiddelen in tekst of beeld. Bij de tekstbemiddelingsdienst worden de gesproken woorden omgezet in tekst. Bij de beeldbemiddeling in gebaren. De tekstbemiddeling is 24 uur per dag, 365 dagen per jaar geopend. De beeldbemiddeling is bereikbaar op werkdagen van 07.00 tot 20.00 uur en in het weekend en op feestdagen van 10.00 tot 16.00 uur. Om gebruik te kunnen maken van de bemiddelingsdienst, moet je je éénmalig registreren bij KPN Teletolk of je kunt er direct gebruik van maken via Klik Voor Teletolk.

Dove en slechthorende gebruikers kunnen bellen naar het sip-adres teletolk@kpnteletolk.nl. Of druk op de knop ‘KPN Teletolk’ in jouw Total Conversation-software.
Horende gebruikers kunnen bellen naar 020-301 32 00. Vervolgens toets je het telefoonnummer in van de persoon die je wilt bellen. Zodra de verbinding tot stand is gebracht, zal een medewerker van KPN Teletolk het gesprek bemiddelen.

Een andere aanbieder is Djanah Connect.

Hulpmiddelen proberen

Om zo goed mogelijk gebruik te maken van jouw hulpmiddel, is het belangrijk dat je alle mogelijkheden kent en precies weet hoe het werkt. Je kunt deze overige hulpmiddelen proberen bij vestigingen aangesloten bij HOORinfotheek. Wel heb je hiervoor een verwijzing van jouw huisarts of audioloog nodig en vallen de kosten van een bezoek onder het eigen risico of je kunt een bezoek brengen op eigen rekening (2017: € 50,-). Ook kun je verdere informatie vragen bij audiologische centra. Kijk bij Zoek & kies Audiologische centra welke centra speciale ruimtes hebben waarin je de hoorhulpmiddelen kunt proberen.

Vergoeding

Speciale telefoons voor thuisgebruik en mobiele telefoons komen niet in aanmerking voor vergoedingen vanuit de zorgverzekering. Ook de hardware (computer, tablet, smartphone) die nodig is om gebruik te kunnen maken van Total Conversation wordt niet vergoed. De zorgverzekeraars vergoeden wel de software als jij Total Conversation nodig hebt om te kunnen functioneren. Je betaalt dan alleen de bemiddelingskosten die gelijk zijn aan de gesprekskosten. Ook moet je zelf je internetabonnement betalen. Heb je Total Conversation niet echt nodig, maar wil je toch een abonnement, dan kost dat via Signcall € 20,-  per maand. Djanah is gratis verkrijgbaar.

Als je een speciale telefoon of Total Conversation nodig hebt om jouw werk goed te kunnen uitoefenen, dan kom je mogelijk in aanmerking voor een vergoeding van het UWV als het gaat om een voorziening die niet gekoppeld is aan jouw hoortoestel. De aanvraag moet door jouw werkgever worden gedaan.

Daarnaast kun je mogelijk in aanmerking komen voor een vergoeding van de gemeente (Wmo). Heb je de hulpmiddelen nodig voor jouw maatschappelijke participatie (bijvoorbeeld vrijwilligerswerk, lokale politieke activiteiten) of wil je dat er voorzieningen komen in openbare gebouwen (bijvoorbeeld het theater), dan zou dit kunnen vallen onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Voor informatie kun je terecht bij jouw gemeente. Overigens merken wij dat weinig gemeenten voorzien in individuele voorzieningen bij de uitvoering van de Wmo.

De kosten voor hoorhulpmiddelen zijn onder bepaalde voorwaarden aftrekbaar voor de Belastingen.